zaterdag 9 mei 2009

MTB marathon Averbode

Gisteren ook niet meer gaan zwemmen, foei foei! Vandaag wel op de MTB om in Averbode een marathon te rijden. Alles > 59,99 km wordt tegenwoordig 'marathon' genoemd, je kan het ook omschrijven als een lange toertocht hoor.

Met 5 Brachtse Bikers waren we. Marina B & Jan T, Marc B en de Anthonissen-nephews. De start was aan de het domein 'De vijvers'. Golazo had daar dit weekend haar tenten opgeslagen voor een heus MTB evenement. Op zaterdag TT en diverse wedstrijdjes, op zondag de eerste manche van de Belgacom Benelux MTB champs.

In plaats van eerst de pijlen te volgen, waren we te druk in de weer met het kijken naar de linten voor de wedstrijdrijders. Tot... tot we ons ergens vastreden in een wirwar van linten en nadars. Alles stond nog niet op zijn plaats zo bleek. Wij terug en dan eens voor het juiste gekozen.

In het begin zat er wel iets teveel asfalt, maar dat kan. Aan de eerste bevoorrading weet Marina ons te vertellen dat ze niet in de vele bossen mogen omdat de vogeltjes aan het broeden zijn. Intussen hebben Thomas en Jan al heel wat werk kopwerk verricht. Tijd voor mij om ook wat te doen. Marc B slaat alles gade. Door een val van enkele weken terug, moet hij was oppassen en geeft eigenlijk ook geen trap teveel. Een Amerikaans-Belgisch koppel vragen of ze mogen meerijden.

We blijven veel langs een rivier rijden en ik krijg diverse GR100 flashbacks van enkele jaren terug. We houden het tempo goed strak en de man en vrouw blijven goed volgen. Zelfs op een steil klimmetje volgt ze op korte afstand van mij en Thomas (in die volgorde). Allemaal niet zo bijzonder misschien, maar zij rijdt wel met een cyclo-crosser. Ik uit mijn verontwaardiging maar al snel blijkt dat we niet met de eerste de beste hebben te maken. De dame in kwestie rijdt in de winter regelmatig wedstrijden mee. Ze plakt er ook wel tegenaan dat ze ons in de afdalingen moet laten gaan. Meneer heeft wel voor een MTB gekozen.

Op kilometer 40 hebben we de tweede bevoorrading. We zijn nog steeds met 4 + 2 en ik begin me stilaan af te vragen hoe ik iedereen los ga rijden. Thomas is nog steeds goed en geeft nog geen krimp. Jan T zoekt zijn momenten en gaat soms snoeihard tekeer. Met Marc hoef ik gelukkig geen rekening te houden. Het parcours wordt mooier en we krijgen leuke singletracks voor de wielen.

Op een bepaald moment en door een slinks maneuver weet ik een kloofje te slaan. Ik zie ze niet direct terugkomen en probeer het uit te diepen. De mannen van MTB Westel (van de 24u) kunnen het niet goed hebben dat ik hen voorbij ga en op een recht stuk gaan ze mijn in een treintje voorbij... Aan de abdij van Averbode moeten we nog even omhoog en ik merk dat ik toch wel de betere ben. Op de laatste klim ga ik hen dan ook voorbij en daar hebben ze het precies moeilijk mee, hun probleem.

Het parcours was misschien niet volledig zoals ik had gehoopt, maar het is wel een goede cardiotraining voor mij. Op training geraakt ik moeilijk aan een hartslag tussen de 145 en 155. Dat was gisteren geen probleem.

Voor de statistieken:
tijd: 70,8 km (we dalken ook nog even over het parcours van zondag)
HR: 142
afstand: 2u55'56

Geen opmerkingen: