maandag 21 juli 2008

20 juli 2008

De 'day after' is meestal een goede dag om wat te lullen over de wedstrijddag. Omdat een triatlon uit 3 delen bestaat, ga ik deze wedstrijd ook in 3 stappen analyseren.

Zwemmen
Het is een mooie locatie daar in Rotselaar om zo eens 2 kilometer te zwemmen. Normaalgezien moet je surfplank meenemen om hier op het water te spelen, maar wij mochten dat met een wetsuit. Al schoolslagend begon ik er aan. Een serieuse opdracht, want had nog nooit meer dan zo'n 1,5 km gezwommen, nog minder in echt water. Door het iets rustigere vertrek dan bij de sprint-triatlonnekes kon ik sneller mezelf dwingen om crawl te zwemmen. Het was echter te lang geleden om deftig er in te komen, terug schoolslag, terug crawl. Ik denk dat de verdeling zowat 50-50 was. Tijdens het zwemmen dacht ik wel eens, waar ben ik aan begonnen? En soms dacht ik: toch gezellig zo even zwemmen. 
Dat laatste laat al iets vermoeden over de snelheid. Twee keer moesten we weer uit het water om enkele meters verder er weer in te lopen. Onderzwems begonnen de eerste beenkrampen al op te spelen.... Bij schoolslag ging het beter, maar crawl voelde sneller aan... Na de voorlaatste boei (dan moet je nog zo'n 700m) begon ook mijn rug bij crawl tegen te sprutelen. Niks van, tanden bijten en doorgaan.

Fietsen
Na 52 minuten zwemmen kon ik op de fiets springen. Dat moest een lachertje worden. Eén iemand reed me voorbij in den beginnen, maar ik was toen nog aan het eten. Die man liep niet echt uit en in het eerste klimmetje ging ik hem voorbij. Iets later hij terug...in de laatste ronde heb ik er toch korte metten meegemaakt. Ik had geen overtuigend gevoel over hoe het ging en ook de benen waren niet al te fris. 
Ik vermoed dat het vooral in mijn koppeke zat, zo van: 'ge moet dat hier nog even volhouden en ook nog 15 km lopen'. Toch geprobeerd om nog door te zetten, maar als ik het zo achteraf bekijk, had het sneller moeten kunnen. Dit gevoel had ik al redelijk snel, zelfs toen ik aan het lopen was begonnen. Ik haalde wel mensen in, maar na mijn zwemtijd moet dat logisch zijn. Beter is dat je je tussen betere fietsers bevindt, dan ga je misschien zelf ook sneller rijden.

Lopen
Ik had dit jaar het plan om de 10 Miles te lopen. Door een blessure heb ik die plannen moeten laten varen. Het is volgens mij ook rond die tijd dat ik me voor Aarschot heb ingeschreven. Toen was ik wel getraind vond ik zelf en tegen eind april was dat zeker goed gekomen. Nu was het pas terug half mei toen ik mijn loopschoenen nog eens aantrok. Veel heb ik niet gelopen, ja, zo'n 7 km tegen een traag tempo, één keer zo'n kleine 10 in een nog trager tempo.
Gelukkig kwam KaDee (voorbeeld en reeds een half uur eerder gefinisht) me tegengereden met de fiets. Hij zag dat ik nog sneller kon en moedigde me dan ook aan. Hij heeft natuurlijk geen benul van mijn lopen maar wist zo wel het beste uit me te halen (bedankt Kris!). Ik voelde het echter onderweg al, mijn bovenbenen sputerde tegen bij de inspanning. Aan de finish voelde ik het al, ik kon nog maar amper wandelen, laat staan snelwandelen. Een teken dat ik toch wel diep ben gegaan?

Conclusie
Onderweg bij het lopen zei en dacht ik: 'NOOIT MEER'. Intussen is dat al gematigder, enkel mijn benen zeggen: 'NOOIT MEER'. Zelf zou ik nog eens terug gaan om mijn tijd scherper te stellen. Ik zag op de vorige uitslagen dat de Voze en den Duffy hun eerste tijden ginder langer waren dan mijn eerste. En nu eindigen ze nog voor mij, er kan dus nog progressie in zitten. 

Ik ga het wel anders moeten aanpakken. Ik vermoed dat ik de kleine (en eigenlijk te leuke) triatlonnekes uit mijn planning moet schrappen. Ik heb steeds een week nodig om mijn benen van het lopen te laten recupereren. Dus de week erna = geen training. In het grootste deel van de week vooraf kan je best ook niet te veel doen, met als gevolg dat ik eigenlijk een maand niet meer echt getraind heb, wat ik op zich wel nodig heb om sneller te worden. Ik begin pas echt op trainingsritme te komen in maart, soms pas eind april, dus die extra 3 weken voor Aarschot zouden wel meegenomen zijn.

Ik zal ook nog veel moeten lopen en zwemmen en bij het fietsen niet denken dat ik me moet sparen, gewoon gaan met die handel. Als ik zie dat KaDee 8 minuten en meer sneller fietst, dan moet ik volgend jaar zeker 5 minuten kunnen winnen. Op het zwemmen moet ik dat ook kunnen. Als ik dan met het lopen nog eens 10 minuten kan winnen, zou dat perfect zijn. Dan ben ik 20 minuten sneller en heb ik toch al nen tijd weggezet. Supporters, bedankt allemaal, want het deed enorm deugd!!!!


Ach, andere dingen dragen nu hun prioriteit weg, voorbereiden op de Grand Raid Godefroy en op den Achtkamp? Intussen misschien Sint-Jozef en zeker Wuustwezel meepikken. De fietstrainingen zullen tijdelijk wat opgeschroefd worden voor die Grand Raid, zodat ook onze familie-trio deelname (watch out for the RAB-team) in de Sterke Peer er wel bij kan varen. Heb al eens gekeken naar enkele voorbereidingstochten, maar blijkbaar zijn die in augustus op verlof of kan ik net niet. 

Zolang het allemaal maar leuk blijft en we er van kunnen genieten zeker???!!!

Voor de statistieken:
tijd: 4u02min39
HR: 156
afstand: 2050m - 60km - 15km

Geen opmerkingen: